Itt bemutatom hobbimat a fényképezést.
A fotográfia vagy fényképészet a fény által közvetített képi
információk rögzítése technikai eszközök (fényképezőgép, fényérzékeny anyag
stb.) segítségével. Célja lehet gyakorlati vagy művészi.
Kezdetben a fotó nem akart többnek látszani, mint precíz
leképező eszköz (a világkiállításokon is a tudományos és technikai újítások
között kapott helyet). A 19–20. század fordulóján kezdték művészeti
felhasználását egyre szélesebb körben művészetként elismerni, ezért csak a 20.
század elején vált a hatodik művészeti ággá. Elnevezése a görög φως phos
(„fény”), és γραφις graphis („rajz”) szóból ered, együtt „fénnyel rajzolás”
vagy „fényrajz” a jelentése.
Története
A fényképezést több új a hagyományos festészettől egyre
eltávolodó látványélmények előzték meg, melyek közvetlenül vezettek el, mintegy
kiváltó okai voltak a fényképezésnek.
A fényképészet – miként a nagy találmányok általában – nem a
véletlen szülötte volt, hanem társadalmi igény hívta életre. A fényképezés
technikai feltételeit, vagyis a fény optikai és kémiai hatását már korábban
ismerték. A fényképezőgép őse, a camera obscura képalkotását már az arabok is
feljegyezték. Használata a 17. század óta széles körben elterjedt a művészek
között. Az ezüstsók fényérzékenységét pedig a 18. század elején fedezte fel
Heinrich Schulze német vegyész.
A 19. század legfőbb irányzata a Biedermeier, a gépek, a
technika iránti tisztelet, modernség, illetve az ezek által a valósághű
ábrázolásra való törekvés mintegy szükségszerűvé tette a fotográfia
feltalálását. Az igény megjelenésével egyidejűleg, egymástól függetlenül több
kutató is megoldotta a camera obscura által rajzolt kép rögzítésének technikai
problémáját.
Joseph Nicéphore Niépce és Louis Daguerre találmányát
Daguerre pártfogója, Arago, a nagy tekintélyű fizikus és csillagász 1839.
január 7-én jelentette be a Francia Akadémián. Miután a francia állam a
találmányt életjáradék fejében megváltotta, a világnak ajándékozta, hogy bárki
szabadon foglalkozhasson a fényképezéssel. Ugyanez év augusztus 19-én a Tudományos
és Képzőművészeti Akadémia együttes ülésén hihetetlen nemzetközi érdeklődés
közepette, a vegyi eljárást részletezve ismertette a dagerrotípia készítését.
Ezt a napot, 1839. augusztus 19-ét, tekinthetjük a fényképészet
megszületésének. Hatalmas sikerét jól példázza, hogy alig egy évvel a bemutató
után, 1840-ben, már több mint 20 nyelven jelent meg leírás róla, többek között
magyarul is. A sors fintora, hogy William Henry Fox Talbot 1839. január 31-én a
londoni Royal Societynek bemutatott negatív-pozitív eljárása, a talbotípia
megelőzte a francia bejelentést, azonban olyan szabadalmi megkötések voltak
rajta, melyek nem kelhettek versenyre a „világnak ajándékozott”, vagyis
közkincs dagerrotípiától. A sors másik fintora, hogy Daguerre a magáról
elnevezett dagerrotípiához nem sokat tett hozzá, azt gyakorlatilag Nicéphore
Niépce dolgozta ki, azonban Niépce korai halála és a vele kötött szerződés
Daguerre nevét írták az első helyre, az elkészült képrögzítési eljárás is
Daguerre nevét kapta.
A következő évtizedekben a képrögzítési eljárások fejlődése,
az expozíciós idő rövidülése, a folyamatosan fejlődő technika vívmányainak
felhasználása a fényképezőgépekben, illetve maga a fényképezőgép (a váz) és az
objektívek fejlődése gyakran kihatott az uralkodó fényképészeti irányzatokra,
stílusokra. A celluloid film 1887-es, majd az első, kifejezetten amatőr- és
hobbifotósok számára kifejlesztett gép 1888-as kifejlesztésével és piacra
dobásával, illetve az előhívólaborok megnyitásával George Eastman és Henry
Strong cége, az Eastman Kodak Company több, mint egy évszázadra bebetonozta
magát a vezető fotográfiai cégek közé, mely iparnak a 19-20. század fordulóján,
illetve a 20. század első évtizedeiben gyakorlatilag egyeduralkodója volt. A
Kodak által bevezetett újítások és üzleti modell a fotográfiát a tehetősebbek
szórakozásából, illetve „különleges státuszából” köznapivá és szinte bárki
számára elérhetővé tette. A Kodak 1930-ban bekerült a Dow Jones Ipari Átlagba,
ahonnét csak 2004-ben került ki. Egyúttal az addig roppant változatos
képméretek kezdeti sztenderdizálása is a Kodakon keresztül történt;
fényképezőgépei és filmjei annyira elterjedtek voltak, hogy más film- és
fényképezőgépgyártók is az ő méreteikre gyártották eszközeik, filmjeik
többségét. Ezzel párhuzamban más cégek is próbálkoztak saját sztenderdek
felállításával, több-kevesebb sikerrel, mint például a Leica, mely 1925-ben
hozta forgalomba a 35 mm-es filmet, ami mind a mai napig az „alapfilm”, azaz a
legelterjedtebb filmméret mind fényképezésben, mind filmezésben.
Noha az első színes képet az angol fizikus James Clerk
Maxwell készítette 1861-ben, az 1910-es évekig ritkaságszámba mentek; az
ilyenek többsége eredetileg fekete-fehér kép volt, melyet kézzel színeztek,
utólag. Az első színesfilmet 1907-ben hozta forgalomba a Kodak, mely az
autokróm eljárásra épült, de a színeket teljesen valóságosan visszaadó filmre,
a színes fotográfia valódi megszületésére 1935-ig várni kellett, mikor a Kodak
piacra dobta az előző évben kikísérletezett Kodachrome nevű filmjét.
1937-ben Dr. Edwin Land több évnyi kutatómunka után
megalapította Polaroid Corporation nevű cégét, hogy olyan kamerát fejlesszen
ki, amely azonnal, ott helyben elő is hívja a képet. Eztán még tíz évnyi
fejlesztő munka következett, mielőtt 1947. február 21-én bemutathatta 18×24
cm-es kameráját és a polaroid eljárást az Optical Society of America-nak. A
kereskedelmi forgalomba kerülést követően jelentős sikereket ért el, noha a
polaroidfilm 9-10-szer is drágább volt a normál filmnél, és kizárólag a
Polaroid által gyártott kamerákba volt jó. Az első Polaroid diapozitív
1957-ben, míg az első színes Polaroid kép csupán 1963-ban készülhetett el.
1959-ben a Nikon Corporation forgalomba hozta a Nikon F nevű
kameráját, amivel bevezette az F bajonettet, mint sztenderd kapcsolódási módot
a fényképezőgépváz és a különböző optikák között, így egy adott objektívet
különböző Nikon gépeken is használni lehetett. Az ötlet olyan sikeresnek
bizonyult, hogy rövid idő alatt számos fényképezőgép- és objektívgyártó cég is
F bajonettel kapcsolta össze gépét és objektívjeit, egyúttal megteremtve a
márkák ötvözésének újabb lehetőségét (pl. Leica gépen Nikon objektív, benne
Agfacolor film). A Nikon F képkereső megoldása szintén hamar kvázi szabvánnyá
válik.
Szintén 1959-ben került forgalomba az első teljesen automata
fényképezőgép, az Agfa Optima. 1964-ben a Pentax kifejlesztette a TTL
(through-the-lens, azaz az optikán keresztül) képkereső-rendszert, amivel a ma
megszokott módon a keresőbe nézve közvetlenül az objektív által rajzolt kép
vált láthatóvá.
A videotelefonok kifejlesztésén fáradozó AT&T Bell
Laboratories a kutatások számos „melléktermékének” egyikeként 1973-ban
előállította a világ első digitális fényképezőgépét, melyet az általuk
kifejlesztett CCD-vel felszerelve a cég egyik partnere, a Fairchild
Semiconductor hozott forgalomba még abban az évben. A számítógépek rohamos
fejlődésével együtt járt a digitális fényképezőgépek gyors fejlődése is,
1986-ra a Kodak digitális gépe már egy megapixeles képek készítésére is
alkalmas volt, azonban ezek akkoriban körülményes és költséges kidolgozása és
magas ára miatt egészen az 1990-es évek végéig, a 2000-es évek elejéig
gyakorlatilag alig voltak piaci forgalomban. Az első fényképezőgép, mely
számítógépes fájl formátumban készített képet a Fuji DS-1P volt, 1988-ban, 16
megabájtos memóriakártyával, amit egy külön elem működtetett. Az első,
kereskedelmi forgalomban kapható digitális kamera a Dycam Model 1 (avagy
Logitech Fotoman) volt. A CCD képszenzorral ellátott gép digitálisan tárolta a
képeket, és közvetlenül csatlakoztatható volt egy számítógéphez letöltés
céljából. 1991-ben a Kodak piacra dobta a Kodak DCS 100-ast, a világ első
digitális tükörreflexes fényképezőgépét, mely már az 1988-ban bevezetett JPEG
formátumban készítette a felvételeket. A technika rohamos fejlődésével már csak
idő kérdése volt, hogy mikor fogják a digitális gépek minőségben és
elérhetőségben (árban) beérni a „hagyományos” masinákat.
1995-ben a Casio QV-10-es gépe volt először felszerelve LCD
kijelzővel, az első CompactFlash kártyát pedig az 1996-ban megjelent Kodak
DC-25-ben lehetett használni.
Szintén 1995-ben jelent meg a fényképezőgép és a videokamera
első kereskedelmi forgalomban is elérhető digitális ötvözete, a rövid videók
készítésére is alkalmas Ricoh RDC-1. Ezen gépek akkoriban gyakran horribilis
ára (a Kodak DCS 100 például 13 000 dollárba került 1991-ben) azonban
elriasztott szinte minden érdeklődőt. A „digitális áttörés” a Nikon D1 1999-es
megjelenésével kezdődött, melynek hatezer dollár alatti ára és 2,74 megapixeles
felbontása már érdemessé tette megvételre a gazdagabb műkedvelők és profi
fényképészek számára. A digitális kamerák „totális áttörése” 2003-ban jött el,
mikor a Canon forgalomba hozta a Canon EOS 300D-t , a „digitális lázadót”. Ezer
dollár alatti ára és hat megapixel feletti felbontása a számítógépek
elterjedésével együtt gyorsan népszerűvé tette a digitális fényképezőgépeket,
amik csakhamar kiszorították a „hagyományos” masinákat a piacról, maguk után
vonva a fotólaborok és előhívó-üzletek gyors ütemű visszaszorulását, eltűnését.
A képrögzítés története
A fényképezés technikai feltételeit, vagyis a fény optikai
és kémiai hatását már korábban ismerték. A fényképezőgép őse, a camera obscura
képalkotását már az arabok is feljegyezték i.sz. 900 körül. Használata a 17.
század óta széles körben elterjedt a művészek között. Az ezüstsók
fényérzékenységét pedig a 18. század elején fedezte fel Johann Heinrich Schulze
német vegyész.
Mindehhez döntően hozzájárult a valósághű művészetábrázolás
fő társadalmi bázisának, a polgárságnak a szemlélete. A 19. század legfőbb
irányzata a Biedermeier, a gépek, a technika iránti tisztelet, modernség,
illetve az ezek által a valósághű ábrázolásra való törekvés mintegy
szükségszerűvé tette a fotográfia feltalálását. Az igény megjelenésével
egyidejűleg, egymástól függetlenül több kutató is megoldotta a camera obscura
által rajzolt kép rögzítésének technikai problémáját.
Joseph Nicéphore Niépce és Louis Daguerre találmányát
Daguerre pártfogója, Arago, a nagy tekintélyű fizikus és csillagász 1839.
január 7-én jelentette be a Francia Akadémián. Miután a francia állam a
találmányt életjáradék fejében megváltotta, a világnak ajándékozta, hogy bárki
szabadon foglalkozhasson a fényképezéssel. Ugyanez év augusztus 19-én a
Tudományos és Képzőművészeti Akadémia együttes ülésén hihetetlen nemzetközi
érdeklődés közepette, a vegyi eljárást részletezve ismertette a dagerrotípia
készítését. Ezt a napot, 1839. augusztus 19-ét, tekinthetjük a fényképészet
megszületésének. Hatalmas sikerét jól példázza, hogy alig egy évvel a bemutató
után, 1840-ben, már több mint 20 nyelven jelent meg leírás róla, többek között
magyarul is. A sors fintora, hogy William Henry Fox Talbot 1839. január 31-én a
londoni Royal Societynek bemutatott negatív-pozitív eljárása, a talbotípia
megelőzte a francia bejelentést, azonban olyan szabadalmi megkötések voltak
rajta, melyek nem kelhettek versenyre a „világnak ajándékozott”, vagyis
közkincs dagerrotípiától. A sors másik fintora, hogy Daguerre a magáról
elnevezett dagerrotípiához nem sokat tett hozzá, azt gyakorlatilag Nicéphore
Niépce dolgozta ki, azonban Niépce korai halála és a vele kötött szerződésen
Daguerre nevét írták az első helyre, az elkészült képrögzítési eljárás is
Daguerre nevét kapta. 1840 – William Fox Talbot kifejleszti a pozitív/ negatív
eljárást, melyet fotogenetikus rajzoknak, később kalotípiának nevez illetve
pert indít Daguerre ellen a fotográfia mint szabadalom tulajdonjogát illetően,
5 évvel korábbi eredményeire hivatkozva, de elveszti.
Képrögzítés fejlődése
A következő évtizedekben a képrögzítési eljárások fejlődése,
a záridő rövidülése, a folyamatosan fejlődő technika vívmányainak felhasználása
a fényképezőgépekben, illetve maga a fényképezőgép (a váz) és az objektívek
fejlődése gyakran kihatott az uralkodó fényképészeti irányzatokra, stílusokra.
A celluloid film 1887-es, majd az első, kifejezetten amatőr- és hobbifotósok
számára kifejlesztett gép 1888-as kifejlesztésével és piacra dobásával, illetve
az előhívólaborok megnyitásával George Eastman és Henry Strong cége, az Eastman
Kodak Company több, mint egy évszázadra bebetonozta magát a vezető fotográfiai
cégek közé, mely iparnak a XIX-XX. század fordulóján, illetve a XX. század első
évtizedeiben gyakorlatilag egyeduralkodója volt. A Kodak által bevezetett
újítások és üzleti modell a fotográfiát a tehetősebbek szórakozásából, illetve
„különleges státuszából” köznapivá és szinte bárki számára elérhetővé tette. A
Kodak 1930-ban bekerült a Dow Jones Ipari Átlagba, ahonnét csak 2004-ben került
ki. Egyúttal az addig roppant változatos képméretek kezdeti sztenderdizálása is
a Kodakon keresztül történt; fényképezőgépei és filmjei annyira elterjedtek
voltak, hogy más film- és fényképezőgép-gyártók is az ő méreteikre gyártották
eszközeik, filmjeik többségét. Ezzel párhuzamban más cégek is próbálkoztak
saját sztenderdek felállításával, több-kevesebb sikerrel, mint például a Leica,
mely 1925-ben hozta forgalomba a 35 mm-es filmet, ami mind a mai napig az
„alapfilm”, azaz a legelterjedtebb filmméret mind fényképezésben, mind
filmezésben.
Első színes kép
Az első színes képet az angol fizikus James Clerk Maxwell
készítette 1861-ben, erről olvashatunk Jean Vivié: A filmtechnika története és
fejlődése művében is. A színes képek az 1910-es évekig ritkaságszámba mentek.
Ezek többsége eredetileg fekete-fehér kép volt, melyet kézzel színeztek,
utólag. Az első színes-filmet már 1907-ben forgalomba hozta a Kodak, mely az
autokróm eljárásra épült. A színeket valósághűen visszaadó filmre, a színes
fotográfia valódi megszületésére 1935-ig várni kellett, mikor a Kodak bevezette
a piacra az előző évben kikísérletezett Kodachrome nevű filmjét. Természetesen
nem a Kodak volt az egyetlen gyártó, de Európában kétségkívül igen elterjedt. A
fényképészet története bizonyos mértékig összefonódik a Kodak fejlesztéseivel,
kísérleteivel.
1876 – Ferdinand Hurter és Vero Charles Driffield elkezdte
vizsgálni a fényképek érzékenységi jellemzőit, ebből teljesen új tudományág
született, a szenzitometria, amely a fényérzékeny anyagok tulajdonságait
kutatja.
A kamera fejlődése
1937-ben Dr. Edwin Land több évnyi kutatómunka után
megalapította Polaroid Corporation nevű cégét, hogy olyan kamerát fejlesszen
ki, amely azonnal, ott helyben elő is hívja a képet. Eztán még tíz évnyi
fejlesztő munka következett, mielőtt 1947. február 21-én bemutathatta 18×24
cm-es kameráját és a polaroid eljárást az Optical Society of America-nak. A
kereskedelmi forgalomba kerülést követően jelentős sikereket ért el, noha a
polaroidfilm 9-10-szer is drágább volt a normál filmnél, és kizárólag a
Polaroid által gyártott kamerákba volt jó. Az első Polaroid diapozitív
1957-ben, míg az első színes Polaroid kép csupán 1963-ban készülhetett el.
1959-ben a Nikon Corporation forgalomba hozta a Nikon F nevű
kameráját, amivel bevezette az F bajonettet, mint sztenderd kapcsolódási módot
a fényképezőgép (a váz) és a különböző optikák között, így egy adott objektívet
különböző Nikon gépeken is használni lehetett. Az ötlet olyan sikeresnek
bizonyult, hogy rövid idő alatt az összes fényképezőgép- és objektívgyártó
vállalat F bajonettel kapcsolta össze gépét és objektívjeit, nem mellesleg
megteremtve ezzel a márkák ötvözésének újabb lehetőségét (pl. Leica gépen Nikon
objektív, benne Agfacolor film). A Nikon F képkereső megoldása szintén hamar
sztenderddé válik.
Automata és digitális fényképezőgép
Szintén 1959-ben került forgalomba az első teljesen automata
fényképezőgép, az Agfa Optima. 1964-ben a Pentax kifejlesztette a TTL
(through-the-lens, azaz az optikán keresztül) képkereső-rendszert, amivel a ma
megszokott módon a keresőbe nézve közvetlenül az objektív által rajzolt kép
vált láthatóvá.
A videotelefonok kifejlesztésén fáradozó AT&T Bell
Laboratories a kutatások számos „melléktermékének” egyikeként 1973-ban
előállította a világ első digitális fényképezőgépét, melyet az általuk
kifejlesztett CCD-vel felszerelve a cég egyik partnere, a Fairchild
Semiconductor hozott forgalomba még abban az évben. A számítógépek rohamos
fejlődésével együtt járt a digitális fényképezőgépek gyors fejlődése is,
1986-ra a Kodak digitális gépe már egy megapixeles képek készítésére is
alkalmas volt, azonban ezek akkoriban körülményes előhívása és magas ára miatt
egészen az 1990-es évek végéig, 2000-es évek elejéig gyakorlatilag alig voltak
piaci forgalomban. Az első fényképezőgép, mely számítógépes fájl formátumban
készített képet a Fuji DS-1P volt, 1988-ban, 16 megabájtos memóriakártyával,
amit egy külön elem működtetett. Az első, kereskedelmi forgalomban kapható
digitális kamera a Dycam Model 1 (avagy Logitech Fotoman) volt. A CCD
képszenzorral ellátott gép digitálisan tárolta a képeket és közvetlenül
csatlakoztatható volt egy számítógéphez letöltés céljából. 1991-ben a Kodak
piacra dobta a Kodak DCS 100-ast, a világ első digitális tükörreflexes
fényképezőgépét, mely már az 1988-ban bevezetett JPEG sztenderdben készítette a
felvételeket. A technika rohamos fejlődésével már csak idő kérdése volt, hogy
mikor fogják a digitális gépek minőségben és elérhetőségben (árban) beérni a
„hagyományos” masinákat.
Flash kártya megjelenése
1995-ben a Casio QV-10-es gépe volt először felszerelve LCD
kijelzővel, az első CompactFlash kártyát pedig az 1996-ban megjelent Kodak
DC-25-ben lehetett használni.
Szintén 1995-ben jelent meg a fényképezőgép és a videokamera
első kereskedelmi forgalomban is elérhető digitális ötvözete, a rövid videók
készítésére is alkalmas Ricoh RDC-1. Ezen gépek akkoriban gyakran horribilis
ára (a Kodak DCS 100 például 13 000 dollárba került 1991-ben) azonban
elriasztott szinte minden érdeklődőt. A „digitális áttörés” a Nikon D1 1999-es
megjelenésével kezdődött, melynek hatezer dollár alatti ára és 2,74 megapixeles
felbontása már érdemessé tette megvételre a gazdagabb műkedvelők és profi
fényképészek számára. A digitális kamerák „totális áttörése” 2003-ban jött el,
mikor a Canon forgalomba hozta a Canon EOS 300D-t , a „digitális lázadót”. Ezer
dollár alatti ára és hat megapixel feletti felbontása a számítógépek
elterjedésével együtt gyorsan népszerűvé tette a digitális fényképezőgépeket,
amik csakhamar kiszorították a „hagyományos” masinákat a piacról, maga után
vonva a fotólaborok és előhívó-üzletek gyors ütemű visszaszorulását,
felszámolását.
A jelen
Napjainkban a fényképészet, mint önálló szakma,
tulajdonképpen már alig-alig létezik. Ennek oka, a modern digitális rendszerű
eszközök (fényképezőgépek, filmfelvevők, fényképezésre alkalmas mobiltelefonok)
XX. század végi hihetetlen mértékű és gyorsaságú elterjedése a földtekén. Ez
azonban nem jelenti azt, hogy a fényképezés tudománya (beállítás, különleges
viszonyok közötti munka stb.) abszolút szükségtelenné vált volna. Mindenesetre
csak profi cégek igénylik ilyen szakember munkáját a mostani időkben.
A modern média oktatás része lett a fotográfia, mint
művészet. Különböző felsőfokú oktatási intézmények, egyesületek, alapítványok
meglehetős rendszerességgel hirdetnek fotópályázatokat , amelyek eredményeként
meglepően jó munkák is születnek.
Rendkívül fontos, hogy az utókor megismerje ezt az önálló
művészeti ágat, amely két évszázadon keresztül kenyeret adott sok-sok embernek
a fényképészet szakmája által. A megismerés egyik lehetősége múzeumok
létesítése, támogatása, gyűjtemények kiegészítése, rögzítés az interneten minél
tágabb körben, konferenciák rendezése, mint pl. a Magyar Nemzeti Múzeumban is
történt 2011-ben.
A feltalálók és eljárások
Joseph Nicéphore Nièpce
A diadalmaskodó új szemlélet – a megérett technikai
lehetőségek birtokában – hívta életre 1839-ben a fényképi rögzítést mint az
akkori legalkalmasabb eszközt a valóság képi tükrözésére. Néhány őt megelőző
kutató – mint az angol Wedgwood és Davy – hiábavaló kísérletezése után a francia
Nicéphore Nièpce-nek (1765–1833) sikerült 1826-ban (más források szerint
1827-ben) elsőként a camera obscurában kirajzolódott képet fényérzékeny
anyagon, a fény hatására megkeményedő ún. júdeai aszfalton rögzítenie (Kilátás
a dolgozószobából). Mivel azonban az ő, s más (Alphonse Louis Poitevin, illetve
Joseph Albert bajor udvari fényképész) által is heliográfianak (fénynyomatnak)
nevezett eljárása igen durva, rossz felbontóképességével és igen alacsony
érzékenységével nem felelhetett meg a közönség elvárásainak, felfedezője még
nem léphetett vele a nyilvánosság elé. A Nièpce ablakából az udvarát és a
szomszéd házat ábrázoló felvétel, mely a világ első fennmaradt fényképe,
feltehetőleg nyolc óra hosszat tartó megvilágítást igényelt. Őt és Daguerre-t közös
ismerősük, a párizsi optikus Charles Chevalier mutatta be egymásnak 1826-ban.
Luis Daguerre
Nièpce kutatásait társaként folytató párizsi díszletfestő,
Louis Jacques Mandé Daguerre (1787–1857) próbálkozásait viszont 1837-ben
szerencse kísérte: a jódgőzzel kezelt, ezüstözött rézlemezen a keletkező
ezüst-jodidból látens kép alakult ki, melyet Daguerre melegített higanygőzök
segítségével tett láthatóvá. Az ezüst-jodid és a higany egymásra hatásaként a
világos tónusokat, a fényeket adó ezüstamalgám jött létre, az árnyékokat pedig
az ezüstalap sötétebb tónusai adták. Eljárásával hihetetlenül finom részleteket
mutató, közvetlen pozitív kép alakult ki egyetlen példányban. A megvilágítatlan
ezüst-jodidot Daguerre a további kémiai reakció kiküszöbölésére konyhasóval
távolította el.
(érdekesség: A munka oroszlánrészét Nièpce végezte el,
Daguerre csak tökéletesítette az eljárást, de mivel Nièpce 1833-ban meghalt,
Daguerre annak fiával új társulási szerződést kötött, melyben az eljárást már
magáról nevezte el, és az ötlet tulajdoni hányadát a maga javára írta 60-40
arányban, így a francia kormány által fizetett életjáradék is 6 000-4 000
frankban oszlott meg közöttük.)
Más feltalálók
Daguerre felfedezésének hírére Európa-szerte többen is
jelentkeztek, hogy ők is sikeresen oldották meg a camera obscura képének
rögzítését.
William Fox Talbot
A fotográfia továbbfejlődése, a mai, a sokszorosíthatóságot
biztosító negatív-pozitív eljárás megalapozása szempontjából az angol William
Fox Talbot 1839. január 31-én a londoni Royal Societynek bemutatott
negatív-pozitív eljárása, a talbotípia volt döntő jelentőségű. Ezzel
bizonyítottan ő volt az első aki feltalálta a fotográfiát, mint képrögzítési
eljárást, de több okból sem lett olyan népszerű és ismert, mint Daguerre és a
dagerrotípia:
- nagyon szigorú felhasználási megkötések (szinte a végletekig leszabályozva)
- az általa használt anyagok kevésbé fényérzékenyek, így hosszabb exponálást igényeltek
- a papír tökéletlenségei nagyban rontották a kép minőségét, élvezhetőségét
- az eljárás kétszer ismétlődött (negatív előhívása, majd abból pozitív kép készítése)
- a képek idővel fokozatosan elhalványodtak
a tömény sóoldatos fixálás nem adott 100%-os biztonságot, de
1840-től Hershel javaslatára a nátrium-tioszulfát a (mai napig is a legjobb megoldás)
már tökéletes volt.
Két év múlva 1841. január 31-én szintén küldött egy képet a
Royal Societynek, melyben az 1840 őszén kidolgozott új eljárását a kalotípiát
illetve az ily módon készíthető képek minőségét demonstrálja.
A kalotípia fontossága abban állt, hogy drasztikusan
lecsökkentette az exponálási időt több óráról 3-10 percre, ragyogó napsütés
esetén akár egy percre is.
Híg konyhasóval és ezüst-nitráttal átitatva a papírt,
fényérzékeny ezüst-kloridot nyert, melyet tömény nátrium-kloriddal vagy kálium-jodiddal
rögzített. A kisméretű, halvány képek előidézését, a galluszsavval történő
előhívást azonban csak egy évvel később oldotta meg. A világon elsőként eredeti
fényképekkel illusztrált köteteket adott ki: A természet irónja (The Pencil of
Nature) és Skóciai napfényképek (Sun Pictures of Scotland) címmel.
Hyppolite Bayard
A francia Hippolyte Bayard (1801–1887) már 1839 márciusában
ismertette módszerét: miután az ezüst-nitráttal átitatott papírt fényen
megfeketedve jódkáliummal kezelte, a camera obscurában leexponálva kialakult
közvetlen pozitív képet kálium-bromiddal rögzítette. Rendkívül rövid idő alatt
(1839–1840) fejleszti ki újítását a fotózásban: a direktpozitív eljárást.
Bayard a fényképezés nagy vesztese, mert bár harminc
nagyméretű képét 1840 júniusában egy jótékonysági vásár keretében ki is
állította, egyszerű, szellemes és olcsó eljárása támogató híján nem
versenyezhetett a dagerrotípiával. Magát is belekomponálta a képekbe, mint élő
bizonyítékot, hogy embereket is le lehet az eljárásával fotózni. (Legismertebb
képe az Önarckép vízbefúltan (1840), mely elkeseredésének ironikus kifejezése.)
Hasonló volt a sorsa Friedrich Gerber berni egyetemi tanár
1839 februárjában publikált, papírra kidolgozott találmányának, Franz Kobell és
Caril August Steinheil müncheni egyetemi tanárok 1839 nyarán a sajtóban még
magyarul is ismertetett vegyi eljárásának, valamint a mikroszkópia tudósa, J.
B. Reade papírkép-eljárásának. Nem terjedt el John Herschel angol csillagász
különleges jelentőségű találmánya sem, bár ő egyheti kísérletezés eredményeként
üveglemezre készített máig fennmaradt felvételt. E kiváló tudósok megelégedtek
a tudományos probléma megoldásával, s – ellentétben Daguerre-rel és Talbot-val
– nem foglalkoztak tovább annak gyakorlati anyagi kiaknázásával.
Érdekességek a fotográfia történetéből röviden
Évszám
|
Feltalált eszköz, ill. érdekes esemény
|
Kapcsolható személy vagy cég neve
|
Jelentősége a fotózás történetében
|
1826-27
|
a világ első ismert fényképe: Kilátás a dolgozószobából
|
Nicéphore Nièpce
|
több mint 8 órás expozíciós idő, minősége miatt még nem
szabadalmaztatható
|
1835
|
kalotípia
|
William Fox Talbot
|
rövid expozicíós idő elérése (nem vált közismertté túlzott
szabadalomvédelem miatt)
|
1839
|
dagerrotípia
|
Louis Daguerre és Nièpce közös találmánya
|
új vegyi eljárás szabadalma, amelyet III. Napóleon francia
császár közkinccsé nyilvánított
|
1851
|
nedves kollódiumos eljárás szabadalmaztatása
|
Frederick Scott Archer és Gustave Le Gray
|
|
1861
|
első színes fotó
|
James Clerk Maxwell
|
képminőség, ötlet
|
1871
|
zselatinos emulzió szabadalmaztatás
|
Richard Maddox
|
megszületett a modern fotográfiai film
|
1876
|
először vizsgálják a fényképek érzékenységi jellemzőit
|
Ferdinand Hurter és Vero Charles Driffield
|
új tudományág születik, szenzitometria
|
1877
|
világ első színes fényképe
|
Louis Ducos du Hauron
|
javul az esztétikai kivitel
|
1878
|
gyors záridős fényképezőgép
|
Eadweard Muybridge
|
mozgássor megörökítése, lásd a kinematográfot
|
1887
|
első forgalomba hozatal
|
Eastman Kodak Co.
|
celluloid alapú film
|
1888
|
Kodak forgalomba hozta n°1 box kameráját, megnyitotta első
előhívó laborjait
|
Kodak
|
speciális kémiai ismeretek nélkül is lehetett fotózni
|
1891
|
kinetoszkóp szabadalmaztatása
|
Thomas Edison
|
„kukucskáló mozi”, egyszemélyes filmnéző
|
1895
|
kinematográf szabadalmaztatása
|
Auguste és Louis Lumière
|
filmvetítés, a mozi születése
|
1898
|
összecsukható kamera
|
Kodak
|
'Folding Pocket Kodak' reklámnéven jelent meg
|
1900
|
Brownie fényképezőgép
|
Kodak
|
a fotózás a kispénzű emberek számára is elérhetővé vált
|
1901
|
20 mm-es, azaz 120-as formátumú rollfilm (Brownie) piaci
bevezetése
|
Kodak
|
|
1902
|
fototelegráfia (képtávíró) elmélet kidolgozása
|
Arthur Korn (r. Arthur Korn 1870 – 1945)
|
képek adatformában vezetéken történő továbbítása
|
1907
|
Autokróm film, lemez piaci bevezetése
|
az első, amatőrök számára is használható színes
képrögzítési eljárás
|
|
1912
|
27 mm-es, azaz 127-es formátumú rollfilm piaci bevezetése
|
Kodak, 'Vest Pocket Kodak' gép
|
nagyobb formátumú film képnagyság
|
1914
|
autográf rendszer bemutatása
|
Kodak
|
exponálási időben írásos információ rögzítése a fényképhez
|
1923
|
Xenon villanó lámpa szabadalmaztatása, stroboszkóp
|
Dr. Harold Edgerton
|
modern vaku, éjszakai felvételek, rossz világítás mellett
történő képrögzítés
|
1925
|
35 mm-es, azaz 135-ös formátumú rollfilm piaci bevezetése
|
Leica
|
filmgyártásban is alapfilmmé vált
|
1934
|
35mm-es, azaz 135-ös formátumú kazettás („napfénytöltésű”)
kisfilm
|
a film gépbe történő befűzése világosban is lehetővé vált
betakarás, illetve sötét helyiség nélkül
|
|
1935-36
|
forgalomba került a Kodachrome és az Agfacolor színes film
|
Kodak, Agfa
|
kispénzű emberek is készíthettek színes fotókat
|
1948
|
Hasselblad kamera feltalása, első Polaroid kamera piaci
bevezetése
|
Victor Hasselbad, illetve Edwin H. Land (Polaroid)
|
|
1957
|
tükörreflexes (SLR) kamera
|
Asahi Pentax
|
|
1959
|
az első Nikon F kamera és az Optima automata fotógép
|
Nikon, illetve Agfa (Optima)
|
optika és fényképezőgép kapcsolódása F bajonettel
(beszűrődő fény kizárása)
|
1963
|
Instamatic típusú kamera piaci bevezetése
|
Kodak
|
|
1964
|
Pentax Spotmatic SLR kamera
|
||
1973
|
CCD chip (100 sor és 100 oszlop)
|
Fairchild Semiconductor(a Szilícium-völgy egyik első cége)
|
nagy felbontású képek rögzítése
|
1986
|
1 megapixeles szenzoros fényképezőgép
|
Kodak
|
|
2003
|
LED kijelzőjű digitális kamera
|
Kodak
|
A fényképezőgép
A fényképezőgép optikai lencsékből és fény-védett részből
álló szerkezet. A lencsék egy zárszerkezeten keresztül képet vetítenek egy
rögzítő felületre (analóg filmre vagy digitális CCD-re). Angol hatásra gyakran
– latin eredetű szóval – kamerának is nevezik. Az analóg fényképezőgépek csak
állóképek rögzítésére alkalmasak, de a digitális fényképezőgépek akár
mozgóképet is tudnak rögzíteni, azaz videokameraként is funkcionálnak.
A legtöbb fényképezőgép a fény emberi szemmel érzékelhető
tartományában rögzíti a képet, de egyes speciális gépek, illetve speciális
filmet használó fényképezők képesek a nem látható tartományból is képet
rögzíteni.
A fényképezőgép részei
Képalkotás
A hagyományos vagy analóg fényképezőgépek a fényképet
fényérzékeny filmre vagy lemezre rögzítik. A videokamerák és a digitális
fényképezőgépek elektronikus úton, egy CCD vagy CMOS érzékelő segítségével
készítik a képet, amelyet aztán mágnesszalagon vagy más adatrögzítő
berendezésen (pl. merevlemez vagy memóriakártya) tárolnak.
A fényképezőgépek kezdetben csak állóképek elkészítésére
voltak alkalmasak, míg a mozgóképet rögzítő eszközöket videokamerának nevezik.
Azonban napjainkra ezek a kategóriák lassan elavulnak, a legtöbb modern
(digitális) fényképezőgép alkalmas videó rögzítésére is, míg a modern digitális
videokamerák is képesek állóképek (fényképek) rögzítésére.
Objektívek
A fotográfiában az objektív a tárgyról valódi képet rajzoló
optikai rendszer, mely egy vagy több optikai lencséből, illetve egyes
objektívek esetében optikai lencsékből és tükrökből épül fel. Az emberi szemhez
hasonlóan működik, a látószögébe eső fényt összegyűjti, majd az optikai
tengelyére merőleges érzékeny anyagra (fotófilm, érzékelő lapka) vetíti.
Elsősorban gyújtótávolság és fényerő alapján jellemezhetjük, előbbi a
frontlencsétől az érzékeny anyagig terjedő szakasz, amit mm-ben mérnek. Utóbbi
a beállítható legtágabb nyílást jelöli, amelyen keresztül a fény átjuthat, jele
„f”, például f2.8.
A fényképészetben használt objektívek fajtái
Néhány eset kivételével mindegyiken fel van tüntetve a
szerkezet gyújtótávolsága (rendszerint az objektív végén, a lencse körül), mely
alapján két típusra oszlanak.
Fix objektívek
- erős teleobjektív – 300 mm, 400 mm, 500 mm, 600 mm, 1200 mm
- közepes teleobjektív – 135 mm vagy 200 mm
- kis teleobjektív (portré) – 80 mm, 85 mm (1,5× gyújtótávú) illetve 100 mm vagy 105 mm (2× gyújtótávú)
- makró objektív – 50 mm, 65 mm, 100 mm, 150 mm, 180 mm (nagy fényerejű, jó közelpontú optikák. A 65 mm-es gyújtótávú objektív egy speciális eszköz a kategórián belül, leképzése az életnagyságtól indul és egészen annak ötszöröséig terjed).
- normál objektív (alap) – 50 mm, 55 mm, 60 mm
- enyhe nagylátószögű – 35 mm
- közepes nagylátószögű – 24 mm, 28 mm
- erős nagylátószögű – 20 mm (ennek már 90°-os a látószöge)
- extra nagylátószögű – 18 mm, 15 mm, 12 mm (utóbbi látószöge már 112°-os), ennél nagyobb látószögűt már csak megrendelésre készítenek
- halszem – 8 mm, 15 mm (hatalmas, általában 180° feletti látószöggel rendelkeznek, könnyen felismerhető, jellegzetes formában görbítik meg a vonalakat)
- eltolható tengelyű, ún. tilt shift objektív - 24 mm, 45 mm, 90 mm (az optikai tengely eltolható, így kiküszöbölhető a perspektivikus torzítás, valamint az élesség pontja és kiterjedése is befolyásolható. Főleg műszaki fotográfiában használatos, segít a párhuzamos vonalak megtartásában. Jelölésükre a két nagy japán gyártó a TS-E, ill. a PC rövidítést használja)
Nem fix (zoom) objektívek
Zoom objektívek (1959 óta vannak jelen a fényképészetben,
előtte kizárólag a filmezésben használták), az átlagos zoom objektív az enyhén
nagylátószögűtől a közepes teléig terjed (például 35-200 mm).
nagylátószögű zoom: teljes kisfilmet rajzolók: 15-30 mm,
16-35 mm, 17-40 mm…
APS-C méretű szenzorral (1,6x látószög csökkenés): 10-20 mm
(ekv. 16-32)
alap zoom: 24-70 mm, 24-105 mm, 28-80 mm, 28-105 mm, 35-70
mm… (a nyílás növekedésével romlik a kép rajza, minősége, de ezek között is
vannak kimagaslóan jó minőségű fix fényerejű objektívek)
tele zoom: 55-200 mm, 28-300 mm, 70-200 mm, 70-300 mm,
100-300 mm, 50-500 mm, 300-800 mm…
ezek közt is találunk fix fényerejű, jó rajzú objektíveket
A zoom objektívek (praktikusságuk miatt) mára szinte
teljesen kiszorították a többi típust, bár képrajzolási képességük és fényerejük
gyengébb, mint a fix gyújtóponttal rendelkező objektíveknek.
Stabilizátoros objektívek
Ezek az objektívek több lencsetaggal rendelkeznek, mint az
azonos típusú és gyújtótávú, de stabilizátor nélküli darabok. A plusz lencsék a
bemozdulás irányával ellentétesen mozognak, így biztosítják a korrekciót. Nagy
segítséget jelent ez a rendszer akkor, ha kézből lassabb záridővel kell
dolgoznunk. Stabil állvány használatakor viszont érdemes ezt a funkciót
kikapcsolni, mert előfordul egyes daraboknál, hogy ilyenkor is korrigálni
próbálnak, és ezzel bemozdítják a képet. Mivel a fény több anyagon hatol át
ezeknél az optikáknál, a rajzolatuk (típustól, gyártmánytól függően) kicsit
gyengébb lehet, mint hagyományos társaiké, de a különbség elhanyagolható. Több
átfogásban is elérhetőek ilyen objektívek, de legnagyobb hasznuk a tele
tartományban van. Áruk viszonylag magas, ugyanakkor a befektetés megtérül a
könnyebb, gyorsabb és precízebb munkák során.
Konverterek, közgyűrűk
Telekonverter, tele előtét: olyan optikai eszköz, amelyet a
gépváz és az objektív közé vagy az objektív elé felszerelve megnöveli a
gyújtótávolságot.
A nagylátószögű előtét olyan optikai eszköz, amelyet az
objektív elé felszerelve lecsökkenti a gyújtótávolságot. Előnye, hogy sokkal
kedvezőbb áron érhetjük el az áhított tartományt, mintha külön objektívet
vásárolnánk erre a célra. Hátránya, hogy a gyújtótávon túl a fényerőt is
módosítja és többnyire csak a felső kategóriás optikáknál alkalmazható. A
modern darabok használata mellett elérhető az objektívek összes szolgáltatása.
Szorzótényezőjük típustól és gyártmánytól függően: 1,4, 1,5, 2, 3.
Várható némi minőségromlás a plusz lencsetagok miatt, de
elhanyagolható mértékben.
Közgyűrű: optikai elemet nem tartalmazó közdarab, amely a
gépváz és az objektív közé kerül felszerelésre. Megváltoztatja az optikai
közelpontot, ezáltal azonos gyújtótáv mellett, de kisebb tárgytávolságból
fényképezhetünk.
Felhasználási területe például a makrofotográfia. A drága
makró objektívekhez képest olcsó megoldás és használatával nem romlik a
képminőség. Hátránya, hogy csökkenti a fényerőt.
Minden idők legjobb objektívjei
- Angenieux retrofocus
- Cooke triplet
- Double-Gauss
- Goerz Dagor
- Leitz Elmar
- Petzvál portréobjektív
- Rapid Rectilinear
- Zeiss Tessar
- Zeiss Sonnar
- Zeiss Planar
Minőségi objektíveket gyártó cégek
- Canon
- Cosina
- Konica Minolta (a két cég egyesülése előtt csak a Minolta)
- Leica
- Nikon (Nikkor néven forgalmazza)
- Olympus
- Pentax
- Tamron
- Tokina
- Schneider Kreuznach
- Sigma Corporation
- Zeiss
Fókuszálás
Az objektívek optikai tulajdonságainak köszönhetően csak a
kamerától bizonyos távolságban lévő tárgyak és személyek lesznek élesek a
képen. A gyakorlatban azonban a beállított távolságnál közelebbi és távolabbi
részletek is élesek lesznek - ez a mélységélesség. A fókuszálási távolság
változtatható, és a fókusz beállításának számos változata lehetséges.
A legolcsóbb kamerákban úgynevezett fix vagy rögzített
fókuszú lencsék találhatók, amelyek lehetővé teszik, hogy a kamerától 3 méteres
távolságra minden nagyjából fókuszban lesz (a képminőség rovására). Ezek az
objektívek általában a legolcsóbb, eldobható vagy egyszer használatos
kamerákban találhatók. Az objektívek következő változata már bizonyos mértékű
fókuszálást is lehetővé tesz, a felhasználónak kell meghatározni vagy megbecsülni
a gép és a kép tárgya közötti távolságot és ennek megfelelően beállítani az
objektívet (az egyszerű Holga típusú kamerákban ezt fej és váll, két fej, több
emberalak, illetve hegyek képe szimbolizálja a távolságot).
A távolságmérővel felszerelt fényképezőgépek lehetővé teszik
a fényképezőgép és a téma közötti távolság meghatározását a gép tetejére
szerelt, a fő objektívvel párhuzamos optikai tengelyű lencse segítségével.
Ezután a fényképész már pontosan be tudja állítani a fókusztávolságot az
objektíven.
A fókuszálás a legegyszerűbb a tükörreflexes kameráknál,
ahol a fényképész közvetlenül látja a fő objektíven keresztül a képet és
vizuálisan tudja beállítani a fókusztávolságot. A legegyszerűbb tükörreflexes
fényképezőgépeknél a gépváz belsejében 45°-os szögben ferdén elhelyezett, az
expozíció pillanatában felcsapódó síktükör az objektív által alkotott képet a
tükör felett elhelyezett matt üvegre vetíti. Ezt azonban a fotós csak felülről
látja, míg a pentaprizmás tükörreflexes fényképezőgépekben a pentaprizma a
felcserélt oldalú keresőképet oldalhelyesre állítja vissza és a fényképezőgép
hátoldalán kialakított keresőben jeleníti meg.
A közepes és nagy formátumú fényképezőgépeknél elterjedt
megoldás a mattüveg, amelyre az objektív kivetíti a téma képét és lehetővé
teszi a kompozíció és a fókusz pontos beállítását. A kép elkészítéséhez a
mattüveget kicserélik egy fényérzékeny lemezre vagy a filmet tartó tokra.
A mai modern kamerákban általában autófókusz rendszer van,
amely automatikusan azonosítja a kép fő elemeit és azok távolságának
megfelelően állítja be a fókusztávolságot.
Expozíció
A zársebesség megválasztása jelentősen befolyásolja az
elkészült képet.
A kép elkészítését exponálásnak nevezik, vagyis amikor a zár
kioldásával a fényérzékeny filmet vagy érzékelőt kiteszik a tárgyról
visszaverődő fénysugaraknak. Az expozíciós idő függ a rendelkezésre álló fény
erősségétől (fényes nappal rövidebb, borús időben hosszabb, éjszaka, vaku
nélkül akár több másodperc vagy perc is lehet), illetve az objektív
fényerejétől függ, amely a beállítható legtágabb nyílást jelöli, amelyen
keresztül a fény átjuthat. A fényképezőgép zárszerkezete vezérli az expozíció
idejét, míg az objektíven található nyílás (a rekesz vagy blende) segítségével
lehet változtatni a gépbe bejutó fény mennyiségét.
Zárszerkezet
A fényképezőgép története során számos különféle
zárszerkezetet kísérleteztek ki és használtak, de mára lényegében két
zárszerkezetet használnak csak.
A gépvázba építik be az ún. redőnyzárt, amelyek követlenül a
fényérzékeny film vagy érzékelő előtt helyezkednek el. A kép elkészítésekor, az
exponáló gomb lenyomása után itt lefut a redőny, és a résen keresztül az
expozíciós idő tartamára szabaddá teszi a képet alkotó fény útját a filmhez. A
két redőnyrész között rés van, amely elhalad a teljes filmsík előtt, az
expozíciós időt lényegében a rés nagyságának változtatásával lehet
befolyásolni.
A redőnyzárak működhetnek függőlegesen vagy vízszintesen, és
viszonylag lassan, állandó sebességgel tudnak csak mozogni - ez 1/60 vagy 1/125
másodperc lehet. Vagyis az 1/1200 másodperces expozíciós időhöz az 1/60 mp
sebességgel mozgó redőnynek csak 1/20-ad része lehet nyitva. Éppen ezért a
redőnyzárak alkalmazása igen nehézkes pl. gyorsan mozgó tárgyak vagy
sportesemények fényképezésénél, illetve vaku használata esetén. Ezért van, hogy
a modern fényképezőgépekben is vaku használatakor maximum 1/60 vagy 1/125 mp
lehet az expozíciós idő.
Az objektívba épített zárszerkezetet vagy központi zárat,
mint neve is mutatja, az objektív vázába építik be. A zárat rugóval
megfeszített fém lamellák alkotják. Exponáláskor az objektíven áthaladó fénynek
a lamellák nyitása ad egyre nagyobb utat (vagyis keresztmetszetet), majd
záráskor fokozatosan zárják el a fény útját. A tényleges expozíciós idő ezeknél
a gépeknél függ a rekesz nagyságától, ez annál inkább jelentkezik, minél
rövidebb expozíciós időt akar használni a fényképész. Ezzel szemben a központi
zárat könnyű a vakuval szinkronizálni, hiszen annak csak akkor kell
megvilágítani a témát, amikor a zár teljesen ki van nyitva. Hátránya, hogy
minden objektívbe be kell építeni a zárszerkezetet, szemben a gépvázban
elhelyezkedő redőnyzárral, amelyhez használt (csere)objektívek zár nélküliek.
Rekeszszerkezet
Az objektívekben a lencserendszer fősíkjának közelébe
fényrekeszt (vagy más néven blendét) építenek be. A rekesz segítségével lehet
szabályozni a lencsén áthaladó és a gép belsejébe jutó fény mennyiségét, ezzel
befolyásolva a kép elkészítéséhez szükséges expozíciós idő hosszát. A legtöbb objektívben
ún. íriszrekesz található, amely 5-20 félkör alakú vékony fém- vagy
műanyaglemezből (lamellából) áll.
A fényrekesz állásának megfelelő, ún. rekeszszámokat a
rekeszállító gyűrűn vagy egy külön skálán szokták feltüntetni. A rekesz minden
egyes állása az előzőhöz képest fele annyi fényt enged be, ezt az ún. f szám
jelöli. Az f1 rekeszállás lényegében a teljes fénymennyiséget átengedi, a
következő (f1,4) ennek felét, a rákövetkező (f2) ennek a felét, azaz az f1
negyedét. A rekeszértékek sorozata mértani sort alkot. A rekesz lényege, hogy a
rekesznyílás szűkítésével a mélységélesség növekszik, tehát egyre több témaelem
lesz éles a képen. Ezzel egyenes arányban csökken az átengedett fény
mennyisége, azaz nő a szükséges expozíciós idő hossza.
Kereső
A fényképezőgépen a kereső segítségével lehetséges a
felvétel helyes beállítása, a készítendő kép határvonalainak kijelölése,
valamint az élességállítás és a mélységélesség ellenőrzése. A keresőknek két
alapvetően különböző rendszerük van:
Mattüveg keresők: a kép beállítását vagy a film helyére
illesztett matt üveglapon vagy egy tükör segítségével, egy beépített matt
üvegre vetített képen lehet elvégezni
Keret és távcsőkeresők: a fényképezőgépen elhelyezett
egyszerű nézőkébe vagy távcsőszerű szerkezetbe tekintve látja a fényképész
több-kevesebb pontossággal a lefényképezendő képet.
Mattüveg kereső
A nagyobb képméretű (műszaki és műtermi) fényképezőgépeken
általában mattüveg keresőt használnak. A film helyére illesztett matt üvegen a
tárgy fordított és megcserélt oldalú képét lehet látni. Az üvegen az élességét
és mélységélességét pontosan lehet ellenőrizni, majd a beállítást követően a
mattüveget eltávolítják és a helyére illesztik a felvételi anyagot tartalmazó
kazettát.
Tükörreflex kereső
A közepes méretű és a kisfilmes gépeken használt beállító
eszköze, amelynél a váz belsejében ferdén elhelyezett és az expozíció
pillanatában felcsapódó síktükör az objektív által megalkotott képet a tükör
felett elhelyezett matt üvegre vetíti. A keresőbe felülről kell belenézni és ez
is megcserélt oldalú képet biztosít.
Pentaprizmás tükörreflex kereső
A rendkívül népszerű pentaprizmás kereső előnye, hogy a
felcserélt oldalú keresőképet oldalhelyesre visszafordítva jeleníti meg. A
kereső nyílásába nézve így egyenes állású, oldalhelyes keresőképet lát a
fényképész. A mai gépeken a mattüveget korszerűbb, világosabb képet nyújtó
keresőlemezek váltották fel, illetve az élességállítást könnyíti meg a mérőék,
amely helytelen élességállítás esetén az ékhatárokra merőleges vonalakat
megtöri.
További keresőtípusok
A keretkereső a képhatárokat egy, az objektív felett
elhelyezett keret jelöli, míg a gépvázon egy nézőke található. A távcsőkereső
lényegében egy fordított színházi távcső, amely erősen kicsinyített képet adott
a képhatárok jelölése nélkül. Az univerzális kereső olyan távcsőkereső,
amelynek foglalatában több, elforgatással váltható távcsőkereső van beépítve,
így az objektív gyújtótávolságának megfelelően változtatható a kereső is.
Filmformátumok
A fényképezőgép fejlődése során számos különféle méretű
fényérzékeny lemezt és filmet használtak, ezek legtöbbbje kezdetben egy
fényképezőgépre volt méretezve. Hamarosan azonban szabványos méretű lemezeket
kezdtek előállítani, míg a filmtekercsek bevezetése után a szabványosítás folyamata
még inkább felgyorsult.
A napjainkban is használt filmek között található a 120-as
film (8, 12 vagy 16 képkocka), a 220-as film 16 vagy 24 képkockával (ez a kettő
elsősorban a közepes formátumú fényképezőgépek filmje), illetve a 35mm-es film
12, 20 vagy 36 képkockával.
A fényképezőgépek típusai
Lemezes fényképezőgép
A lemezes fényképezőgépeket a fényképezés őskorában
fejlesztették ki, bár a mai napig használják ezeket. A lemezes fényképezőgépen
a fény az előlapra szerelt objektívben lép be a harmonikás oldalú sötéttérbe és
éri el a gép hátoldalát. A hátoldalon található a mattüveg lap, amely a kép
megalkotását és a fókuszálást teszi lehetővé, illetve az üveglap helyére lehet
illeszteni az a fényérzékeny anyaggal kezelt üveglapot, amelyre készül a kép. A
legtöbb gépen nem volt zárszerkezet, az objektívsapka, amely a lencsét védte,
töltötte be ezt a szerepet - a fénykép készítésekor leemelték, majd exponálás
után visszahelyezték.
Az előlapon található állítócsavarok segítségével a legtöbb
gépen az objektívet le vagy feldönteni, illetve függőlegesen emelni vagy
süllyeszteni lehetett, így az objektív optikai tengelye mindig merőleges
maradhatott a kép síkjára. az előlapot és a hátlapot rendszerint sinek kötötték
össze, a fókuszáláshoz ezen a sinen kellett mozgatni az előlapot előre vagy
hátra.
Az első lemezes gépekbe csa kis fényerejű objektíveket tudta
beépíteni, ezért a legtöbb fényképésznek volt egy fekete lepelje, amelyet a
fejére borított fókuszálás közben, hogy jobban lássa a mattüvegre vetített képet.
A gép nagy súlya miatt igen erőteljes álvványra volt szükség, hogy a hosszas
expozíció alatt a fényképezőgépet stabilan rögzítse.
A lemezes fényképezőgépek mai utódai a nagy formátumú
fényképezőgépek.
Nagy formátumú fényképezőgép
A nagy formátumú gépek a korai lemezes fényképezőgépek
közvetlen leszármazottai és a mai napig széles körben használják a legjobb
minőséget igénylő fényképeszeti területeken, illetve technikai, ipari vagy
építészeti fényképek elkészítéséhez. Ennek oka, hogy a gépek által használt
nagy filmméret miatt sokkal több részletet tudnak rögzíteni, illetve az
elkészült kép sokkal jobban bírja a nagyítást. A gép felépítése miatt
lehetséges a perspektíva-korrekció, mivel mind a hátfal, mind a homlokfal (vagy
elófal) minden irányban mozgatható. A mattüveg hátlapnak köszönhetően a
fényképész mindkét szemét tudja használni a kép kokmponálása közben. A nagy
formátumó gépeket ezen túl akár 8 különféle méretű filmmel lehet használni.
A nagy formátumú gépeknek három alapvető változata van (monorail,
view és field), de lényegében mindegyik kardán rendszerű, azaz egy vagy két
rúdra van rögzítve a homlokfal az objektívvel, a hátfal a mattüveggel és a
filmkazetta keretével, a kettőt pedig harmonikaszerű kihuzat köti össze. A nagy
formátumú gépek általában 6x7 cm-es vagy 6x9 cm-es rollfilmet használnak, de
átalakítóval lehetséges a közepes formátumú gépekben használt 120-as film is. A
legtöbb nagy formátumú kamera csak stúdómunkára alkalmas súlya és kezelésének
nehézkessége miatt, de készültek hordozható példányok is, elsősorban
fotóriporterek számára, illetve tájképek elkészítéséhez.
Közepes formátumú fényképezőgép
Hasselblad 503Cw közepes formátumú fényképezőgép
A közepes formátumú fényképezőgépek nevüket onnan kapták,
hogy az ezekben használt film mérete a nagy formátumú és a kisfilmes
fényképezők filmmérete között helyezkedik el. Általában ezek a gépek 120-as
vagy 220-as filmet használnak, illetve a legtöbbhöz ma már kapható digitális
hátlap is. Az elkészült kép mérete általában 6x4,5 cm, 6x6 cm vagy 6x7 cm. A
közepes formátumú kamerák kialakításukat tekintve nagyobb változatosságot
mutatnak, lehetnek kardános felépítésűek (mint a nagy formátumú kamerák), a
jobboldalt ábrázolt Hasselblad géphez hasonló klaszzikus, levehető hátlapos
felépítésűek, illetve összehajtogatható, kompakt kamerák. Napjainkban
megjelentek az amatőröknek szánt olcsó, könnyen kezelhető, 120 vagy 200-as
filmet használó közepes kamerák is, mint pl. a Holga.
Keresős fényképezőgépek
Az angolban "rangefinder" néven ismert fényképezőgépeket
a fejlettebb objektívek és fényképezőgépek tették lehetővé: a kisebb objektívet
kisebb és könnyebb vázba lehetett beépíteni és a keresőt már a gép vázára vagy
vázába tudták integrálni. A keresővel egyszerűen megoldható a fókuszálás is,
mivel a kereső ablakát hozzá lehetett kapcsolni az objektívhez. Fókuszáláskor
addig kellett jobbra vagy balra mozgatni a fókuszgyűrűt, amíg a keresőben
látható kép éles nem lett. A régebbi keresős gépeken a kereső nincs összekötve
az objektívvel és a kijelző látható távolságértéket a fényképésznek kell
beállítani az objektíven.
Napjainkban a digitális kompakt fényképezőgépekben is
hasonló keresőablak található, azonban ezek a fényképezőgépek már képesek az
automatikus fókuszálásra, ezért a keresőt lényegében csak komponálásra kell
használni. A digitális fényképezőgépek hátlapján található LCD képernyő, amely
valós időjű előnézeti képet jelenít meg, lényegében feleslegessé teszi a
keresőt.
Tükörreflexes fényképezőgép
A tükörreflexes fényképezőgépben a fényképész az objektíven
keresztül, közvetlenül látja a kompozíciót. Ehhez a gépváz belsejében 45°-os
szögben ferdén elhelyezett síktükröt alkalmaztak, amely a tükör felett
elhelyezett matt üvegre vetíti a képet. Az exponálás pillanatában a tükör
felcsapódik. Az első tükörreflexes fényképezőgépeken csak felülről lehetett
megtekinteni a kereső képét, amely ráadásul felcserélt oldalú volt. Erre volt
megoldás a pentaprizma, amelyet a tükör és a kereső mattüvege közé helyeztek
el. A prizma a felcserélt oldalú keresőképet oldalhelyesre állítja vissza, és a
fényképezőgép hátoldalán elhelyezett keresőben jeleníti meg.
A tükörreflexes fényképezőgépekből készültek nagy és közepes
formátumú gépek, amelyek 120-as vagy 220-as filmet használtak, elsősorban a
Hasselblad, Mamiya, Bronica és a Pentax gyártott ilyen gépeket. A legjobban
elterjedt tükörreflexes gépek azonban a kis formátumú, 35 mm-es filmet
használják. A digitális tükörreflexes fényképezőgépeknek is a kisfilmes
formátumra emlékeztető gépváza és objektívei vannak, nemritkán ezek
felcserélhetők a filmes és digitális gépek között.
Ikerlencsés fényképezőgép
Az ikerlencsés fényképezőgépek két, szinte azonos objektívet
alkalmaznak, az egyikkel lehet fókuszálni, a másik pedig a képet készíti. A
lencséket általában úgy helyezik el, hogy a keresőlencse a másik felett
helyezkedik el. A kereső lencse a gép felső oldalán vagy hátlapján található
keresőre vetítette ki a képét egy síktükör segítségével, ezért pontos
megnevezésük ikerlencsés tükörreflexes fényképezőgép. Az egylencsés gépekkel
ellentétben azonban itt nem kell a tükröt a kép elkészítésének pillanatában
elmozdítani. Ennek köszönhetően az expozíció során sem tűnik el a kép a
keresőben. Ennek különösen nagy jelentősége van a hosszú expozíciós időt
igénylő felvételek esetén, amikor a fényképész nyomon tudja kísérni a keresőben
a képet. A gépek másik előnye, hogy a központi záras objektívek segítségével
sokkal nagyobb zársebességet lehetett használni vakus fényképezés esetén is. A
korabeli tükörreflexes fényképezőgépekhez viszonyítva az ikerlencsés gépek
egyszerűbbek és könnyebbek voltak, illetve sokkal halkabban működtek (mivel
csak az objektíven elhelyezett központi zárat kellett nyitni és zárni, a tükröt
nem kellett felcsapni.
Azonban az ikerlencsés fényképezőgépek hátránya, hogy közeli
tárgyak fényképezésekor a keresőben nem azt a képet lehet látni, amit a másik
lencse rögzíteni fog, illetve, hogy a mélységélességet nem lehet ellenőrizni,
mivel a kereső lencsébe nem építettek rekeszt. További hátránya ezeknek a
gépeknek, hogy nem lehet változtatni a lencse fókusztávolságát, csak fix
objektívekkel lehetett használni. Egyes ikerlencsés gépeken cserélhetők voltak
a lencsék, de mivel mindig kettőt kellett egyszerre cserélni, nem volt
praktikus.
A tipikus ikerlencsés gépek 120-as filmet használtak és 6x6
cm-es képeket készítettek
Képrögzítési eljárások
A fényképészetben használt képelőhívó és képrögzítő
eljárások, technikák listája a kezdetektől napjainkig. Mivel az eljárások száma
gyakorlatilag végtelen, itt csupán a feltalálástól napjainkig Magyarországon
leginkább elterjedtek kerülnek felsorolásra, típus szerint rendezve.
Direktpozitív eljárások
Ide sorolódik minden olyan eljárás, amely a valóság képét
azonnal – negatív közbeiktatása nélkül – pozitív képként adja vissza. Ezek az
eljárások többnyire nem sokszorosíthatóak, minden felvétel egyedi példány.
- Ambrotípia (vagy Melanotípia – nedves kollódiumos eljárás negatív nélkül)
- Amfitípia
- Autokróm
- Dagerrotípia
- Dufaycolor
- Ferrotípia (Amerikai gyorsfénykép)
- Diapozitív (fordítós film)
- Heliokrómia
- Panotípia (vagy Pannotípia)
- Papír gyorsfénykép (Vásári gyorsfénykép)
- Polaroid
- Digitális fénykép
Negatív eljárások
Az (analóg) negatív-pozitív eljárás (többnyire felvételi,
vagyis fényképezőgépben használt) anyagai. Nevüket onnan kapták, hogy a rájuk
vetülő képet a valósággal ellentétes tónusokban (és színekben, ha színes az
anyag) jelenítik meg. Hogy a valóságnak megfelelő kép keletkezzék képüket ismét
át- (vissza) fordító, úgynevezett pozitív anyagra másolják, nagyítják. Ezáltal
válik lehetővé sokszorosításuk is: az egyedi negatívról lényegében tetszőleges
számú pozitív készülhet.
- (Tri)acetát film ( safety film – a mai értelemben vett negatív )
- Albuminos üvegnegatív
- Eastman papírnegatív
- Kollódiumos nedves eljárás ( Nedves eljárás )
- Kollódiumos száraz eljárás ( Száraz eljárás )
- Nitrát film
- Poliészter film
- Talbotípia ( avagy Kalotípia negatív )
- Viaszpapír negatív
- Zselatinos szárazeljárás
Pozitív eljárások
Ide sorolódik minden olyan eljárás, melynek segítségével a
negatíveljárások, a valósággal ellentétes tónusrendű képéről pozitív, vagyis a
valóságosnak megfelelő kép készíthető, több példányban is. Speciális esetet
képez a Fotóporcelán és némely Fotómechanikai sokszorosítóeljárás melyeknek
funkciója hasonló, de készítésükhöz (mivel direktpozitívként működnek) nem
negatív, hanem pozitív képet használnak, és az eredeti felvétel
sokszorosítására is alkalmasak, azonban (többek között) alacsony
fényérzékenységük miatt felvételi anyagként (fényképezőgépben) nem
használatosak.
- Alboidin( Klórezüst-(növényi) albumin kimásolópapír )
- Albuminpapír ( Klórezüst-albumin kimásolópapír )
- Argentotípia ( vagy Kallitípia vagy szépiaeljárás )
- Celloidin ( Klórezüst-kollódium kimásolópapír )
- Kromotípia
- Kéknyomat ( cianotípia, blaupause külföldön )
- Enyveskép ( enyveshátnak is nevezik )
- Fotómechanikai sokszorosítóeljárás ( pl.: Fénnyomás, Heliogravür, Fotolitográfia, stb.)
- Fotóporcelán ( fotókerámia, fotokeramika )
- Kazoidin ( Klórezüst-kazein kimásolópapír )
- Krisztóleum
- Opáltípia
- Palládiumkép
- Papír porcelánkép
- Platinotípia ( Platinnyomat, platinakép, platina-eljárás )
- Sópapír ( Klórezüst kimásolópapír )
- Jódpapír ( Keményítőpapír )
- Kalotípia ( Talbotípia )
- Arisztopapír ( Klórezüst-zselatin kimásolópapír )
- Gázfénypapír ( Klórezüst-zselatin előhívópapír )
- Nemeseljárások ( Különböző lenyomatok, például Guminyomás )
A fényképészet meghatározó irányzatai
A fényképészet meghatározó irányzata, mint minden művészeti
ágé, az idő múlásával folyamatosan változott. Mivel a fotográfiával mindenki
szabadon foglalkozhatott a francia állam jóvoltából, a tinta még meg sem
száradt a szabadalmi bejegyzésen, de már szinte az egész világon elterjedt.
Irányzatai kezdetben a festészetből jöttek át, mígnem önálló utat nem kezdett
járni. Először a festészet kezdte utánozni a fotográfiát, majd ismét a
fotográfia a festészetet, hogy aztán mára részben egybeolvadjanak, legjobb
művelői művészekké emelkedhessenek. Egyes irányzatok átfedésben voltak, vagy
vannak egymással, illetve művelői ma is akadnak, bár általánosságban már nem
vezető stílusok.
Uralkodó irányzatok
Biedermeier
Nagyjából a XVIII. század legvége (a polgárság megerősödése)
óta jelen lévő művészeti irányzat, a polgárság legfőbb igényeit fejezte ki.
Festészetben önmagukat és a körülöttük lévő világot a lehető legvalóságossabban
akarták viszont látni, ez a vágy hívta életre a fotográfiát. Ennek megfelelően
az első képek a valóság tökéletes visszaadását kívánták elérni, bár szinte már
azonnal sejteni lehetett, hogy nem sokáig marad ez így, az irányzat az 1850-es
évek végére már „kiment a divatból”. A korszak híresebb feltalálói és egyben az
első fényképészek Louis Daguerre, a dagerrotípia és William Henry Fox Talbot, a
kalotípia feltalálói és első művelői voltak. Ebben a korban alakulnak meg az
első műtermek szerte a világban.
Portré
A fényképezőgép 1840-ben még, mint 'portrérajzoló gép'
üzemelt műtermekben, de már a bemutató napján tudták, hogy ennél sokkal több
lehetőség rejlik benne. Eleinte a portré műtermekben, fehér, vagy festett
háttér előtt készült, majd a vizitkártya megváltoztatta ezt a szokást, teljesen
elüzletiesítette, uniformizálta, melyet csak a század végén kialakuló
amatőrmozgalom volt képes megújítani, a portréalanyokat egyedi beállításba,
megvilágításba helyezve, gyakran saját környezetükben. Felfedezték a kezek
kifejezőerejét a képeken. Leghíresebb képviselői Louis Daguerre, Julia Margaret
Cameron (a porté egyik megújítója, hobbifotós), André Kertész, Richard Avendon
(a divatfotó megteremtője), Man Ray (dadaista, szürrealista), Székely Aladár és
Nadar voltak.
Akt
A festészetben az akt ábrázolása az egyik legnehezebb
feladat, az egyike a legtöbb tehetséget igénylő területeknek. Sokáig a tehetség
biztos jele volt, ha valaki nívós aktot tudott rajzolni, festeni. De az akt a
festményen csak dekoratív elemként szolgált, a fotón ez a dekorativitás sokak
szerint a méretcsökkenés miatt elveszett.
A festők igyekezete, hogy „kiküszöböljék” a természet adta
hibákat, a fotó ezeket a hibákat objektíven megmutatta. Az első aktfényképek
dagerrotípián voltak, színezettek is lehettek, sőt népszerű volt a sztereó akt
felvétel is. Készítőjük általában ismeretlen. A „művészi akt” elismertségét
csak az 1850-es évek – a papíreljárások elterjedése – hozták meg.
Az 1960-as évek szexuális forradalma levetkőzi az akt minden
gátlását,a művészi mellett vonzó, kihívó lesz, megtelik szexualitással.
Legnevesebb képvselői a korban Eugéne Durieu ( művészi akt ), Wilhelm von
Gloeden ( férfi akt ) és Paul Bergon voltak.
Utcai fotografálás
A riport- és sajtófotó, valamint a szociofotó „őse”. A
magasabb érzékenységű szárazlemezek elterjedése, a mindenki által
megvásárolható, könnyen kezelhető kamerák segítik elterjedését.
A nagyvárosi élet kialakulása révén az élet fő színtere az
utca lesz. Ebből fejlődik ki a pillanatfelvétel, melynek óriási propaganda
erejét szinte azonnal felfedezték és ki is használták. Ma is népszerű. Neves
képviselője Eugene Atget (Párizs fotósa), Brassaï (Halász Gyula), Henri
Cartier-Bresson, Paul Martin és Alfred Stieglitz voltak.
Vizitkártyák
1855–1865 között volt meghatározó, André Disdéri ötletéből
származik. Profitszerzés céljából a piacbővítés érdekében kitalált, 1854.
november 27-én szabadalmaztatott egyéni eljárás és képméret. A felismerés:
kisebb méret + nedves eljárás + üveglemez = sokszorosíthatóság, olcsóság. A
képméret 6,3 × 10,5 cm volt. Disdéri az akkori árak egyötödéért 8 darab
vizitkártya-portrét kínált, ezzel nem csak új divatot teremtett, (még III.
Napóleon császár is megfordult műtermében) hanem igazi tömegcikké változtatta a
fényképet, mely immáron a szegényeknek is elérhetővé vált.
Elején a képet rendelő személy egész alakos portréja,
hátulján a mai képeslapok hátuljához hasonló elrendezés volt található, így
akár postán is fel lehetett adni. Nagy hátránya, hogy a portré elveszti egyedi,
személyre szabott stílusát, ennélfogva kiemelkedő alkotói sincsenek.
Fotozsurnalizmus
Az újságokban kialakulásuk óta mindig is közöltek rajzokat,
képeket, melyek a fotográfia fejlődésével, eljárásainak olcsóbbá és gyorsabbá
válásával hamar fényképekre cserélődtek. A filléres sajtó kialakulásával és
robbanásszerű elterjedésével megjelentek az első fotóriporterek, helyszíni
tudósítók. Valódi elterjedése a krími háborúba kiküldött és onnan több száz
kiváló képpel hazatérő fényképészeknek, közülük is elsősorban Roger Fentonnak
köszönhető – párhuzamosan a vizitkártyákkal – abszolút elterjedtté azonban azon
kisfilmes gépek megjelenésével vált, melyeket főleg a riportereknek terveztek.
Manapság egyre kevesebb fényképész foglalkozik tudósításokkal, helyüket
átvették a fotóriporterek). Alig van napilap, mely ne használna fényképeket
lapjain, vagy ne alkalmazna fotóriportereket.
Roger Fenton (a világ első hivatalos haditudósítója – Krími
háború, 1854-56)
Matthew Brady (amerikai polgárháború, 1861-65, először
mutatják a háború borzalmait)
Francis Frith (első régészeti tudósítások, albumokban
Egyiptom, Izrael, Közel-Kelet)
Carleton Watkins (az amerikai vadnyugat tájai)
Edward S. Curlitz (indián arcképcsarnok – etnográfiai
tudósítás)
Rosti Pál (Közép-Amerika, ezen belül főleg Venezuela, Kuba,
Mexikó első átfogó dokumentálása)
Robert Capa (Spanyol polgárháború, második világháború – a
normandiai partraszálláskor készített képei tették világhíressé)
Larry Burrows (vietnami háború dokumentálása)
Hobbi- és amatőr fényképészet
1871-ben Richard Leach Maddox új ezüstbromid emulziót
fedezett fel mely a már korábban is létező szárazlemezes eljárást
tökéletesítette. Mivel gyárakban lehetett gyártani és a fényképész készen vette
(bár valamivel drágább és kevésbé megbízható volt, mint a kollodiumos száraz
eljárással készült negatívok) mégis akkora népszerűségre tett szert, hogy
gyakorlatilag megteremtette az amatőr fotográfiát, mely 1871 előtt jóformán nem
is létezett. Igazán tömegessé George Eastman ötlete, a celluloidfilm és a hozzá
tartozó előhívólaborok (1888) megjelenésével vált. Immár nem kellett kémiai
tudás a fényképezéshez. Leghíresebb képviselői:
- Lewis Carrol (Az Alice csodaországban írója, gyermekportrékkal foglalkozott)
- Julia Margaret Cameron (a portréfotózás egyik megújítója, 48 évesen kezdte)
- Jacques Henri Lartigue (minden idők egyik legjobb amatőr művésze, munkássága francia nemzeti kincs)
Kompozit
A "Vintage Print" kifejezés az ún. első kópiát
jelenti. Az erről készült fénykép sokkal többet ér, mint későbbi társai,
azonban a mostani időkben kedvelt dolog a vintage print hamisítás.
A kompozit képek gondosan megrajzolt, előre eltervezett
kompozícióhoz készített néhány alakos csoportképek és tájképek utólagos egymás
mellé montírozása. Így nyílt lehetőség először bonyolult, sokszereplős, nehéz
fényviszonyok közé szerkesztett jelenetek kialakítására. A mai fotomontázs,
fotokollázs előfutára, a piktorializmus (fotoszecesszió) fő kiváltó oka. Ma is
gyakran használt képstílus, bár már szinte kizárólag számítógépes úton
készülnek kompozit képek. Legismertebb képviselői
Oscar Gustave Rejlander és Henry Peach Robinson voltak.
Piktorializmus
Amerikában fotoszecesszió. A XIX.-XX. század fordulóján
robbanásszerűen elterjedő irányzat, mely szinte festményszerű képeket,
poszterrajz-szerű alkotásokat takar, fekete-fehér, illetve színes formában. A
szecesszió minden más téren is (építészet, festészet stb.) az 1900-as, 1910-es
évek meghatározó stílusa. Beindul az amatőrmozgalom, lekerül a fényképezőgép az
állványról, megszületnek az első valódi pillanatfelvételek. Sikere folytán a
fotográfusok művészekké, a fényképészet a hatodik művészeti ággá lépnek elő.
Leghíresebb művelői Alfred Stieglitz, Alvin Langdon Coburn és Rudolf Dührkoop
voltak.
Avantgárd és az „újtárgyiasság”
A futurizmus, kubizmus, konstruktivizmus, expresszionizmus,
szürrealizmus, dadaizmus együttes hatására kialakuló, mindet egy kalap alá
sűrítő irányzat. Újra felfedezi és felfuttatja a szociofotót és a fotoriportot.
A Bauhaus iskola megteremtője.
Jellemzői:
Új nézőpontok (meredek alul- ill. felülnézet), új
látószögek, szokatlan, merész kivágások
aszimmetrikus, spannolt kompozíció
a makro-részletek fontossága: a természet és az ipari
környezet, a banális, hétköznapi tárgyak esztétikuma
a fények tudatos kihasználása, extra megvilágítási szögek
(alsó világítás), az árnyékok tudatos belekomponálása a képbe
a művészet szemléletének gyökeres átalakítása, minden addigi
megtagadása, a stílusok, a kialakult akadémikus tanok elvetése, az autonóm
művészet kialakulása (nincsenek általános elvárások a művészekkel szemben,
mindenki azt csinál, amit akar)
Megváltoztatja az addigi „képfogyasztási gyakorlatot” – meg
kell tanulni az új képi nyelvezetet – a fotó már nem csak ábrázol, hanem
második jelentéssel is bír.
Modernség, a technika szeretete
Világhírű művészei:
Man Ray (szürrealista, újra felfedezte és előszeretettel
alkalmazta a szolarizációt munkáiban)
Moholy-Nagy László (magyar, a Bauhaus egyik professzora)
Herbert Baier
Alexander Rodchenko (az orosz avantgárd atyja)
Paul Citroen
Szociofotográfia
Azaz szociális témájú képek. Henry Mayhew szociográfiája
London munkásai és szegényei címmel (1851) Richard Beard merev beállítású
képeivel illusztrálva indította útjára ezt az irányzatot. A századfordulóig
fokozatosan feledésbe merült, majd az avantgárd újra felfedezi. Leghíresebb
képviselő Richard Beard (Street life in London című sorozata, 1887-88), Jacob
Riis (rendőrségi tudósító, mégis inkább ebbe a kategóriába sorolandó, magyar
megfelelője Tábori Kornél), Lewis Hine (szociológus, Az Ellis Islanden partra
szálló bevándorlókat fotózta főleg), Walker Evans, Tabák Lajos, Manuel
Rivera-Ortiz, és Gönci Sándor voltak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése